Resepi Singgang Kerang


Assalamualaikum dan Salam Mesra | Resepi Pilihan kami yang dikongsi umum dengan menggunakan bahan utama kerang iaitu resepi rendang kerang cili api ala nogori .

Resepi seterusnya yang berkaitan dengan kerang juga iaitu resepi singgang kerang .Kami begitu tertarik mengongsikan resepi singgang kerang kerana resepi ini merupakan menu sihat serta senang disediakan .

Resepi ini juga senang serta mudah disediakan oleh sesiapa saja bak kata orang "main campak masuk je" .Bahan - bahan sampingan untuk dimasukkan bersama singgang kerang pula terpulang kepada selera masing - masing .

Bagi kami lebih elok dimasukkan sayur -sayuran seperti kacang bendi ,tomato ,lobak merah atau sebagainya .Resepi ini juga baik untuk kesihatan tubuh kita dan ia sesuai dinikmati oleh semua golongan.

Terutama sekali para - para ibu yang sedang dalam proses kehamilan dan juga mereka - mereka yang kekurangan sel darah merah .Bagi mereka yang lemah tenaga batin atau untuk meningkatkan lagi stamina .

Kami syorkan elok diamalkan resepi ini kerana dalam kerang mengandungi jumlah zink yang tinggi yang ianya dapat membantu fungsi sexsual dan menambahkan testosteron dan estrogen seseorang .

Untuk rujukan khasiat dengan memakan kerang ,sudi -sudilah ke resepi disini .Berikut kami kongsikan resepi singgang kerang yang ianya mengikut citarasa kami dan juga selera kami ,cara - cara serta bahan - bahannya seperti yang tertera di bawah .

Bahan - bahan seperti berikut .

1 - 1 kilo kerang segar .
2 - 1 biji bawang besar - di hiris .
3 - 3 ulas bawang putih - di hiris .
4 - 1/2 inci halia - di hiris .
5 - 1/2 inci lengkuas - di hiris .
6 - 1 batang serai - di ketuk manja - manja .
7 - 3 - 5 tangkai cili padi - di hiris .
8 - Asam keping secukupnya .
9 - Daun limau purut secukupnya .
10 - Garam secukup rasa .
11 - Air untuk memasak/singgang .

Kerang segar yang sudah siap di cuci bersih dan ditoskan. 

Bahan - bahan untuk singgang seperti gambar di atas. 

Masukkan kesemua bahan - bahan kedalam periuk. 

Kerang singgang yang sudah siap dimasak dan sedia untuk dihidangkan. 

Cara - cara penyediaan seperti yang tertera di bawah .

1 - Cuci bersih kerang ,seeloknya rendam kerang dengan air garam seketika untuk mengeluarkan kotoran di dalam isi kerang kemudian toskan .
2 - Masukkan kerang ke dalam periuk .
3 - Masukkan kesemua bahan yang di hiris ,serai ,daun limau purut ,asam keping dan air .
4 - Taburkan sedikit garam dan masaklah hingga mendidih dan tutup api .
5 - Bila masak ,angkat dan sedia untuk dihidangkan .

Selesailah sudah resepi singgang kerang yang ianya mengikut cara kami serta citarasa kami ,moga - moga resepi ini bersesuaian dengan selera kita semua .Resepi ini juga sesuai dihidangkan bersama nasi panas ,air pencicah atau sos kegemaran masing - masing .

Jika ada apa - apa kemusykilan tentang resepi ini atau resepi - resepi yang lain ,sudi - sudilah hubungi kami melalui halaman Contact Me atau About Me atau juga komen terus di halaman ini .Selamat mencuba .

Dapatkan artikel terkini terus ke inbox email anda :

PENAFIAN ( DISCLAIMER ) : Pelbagai bentuk imej, gambar, artikel, video dan pautan yang terkandung dalam blog ini diambil dari sumber - sumber lain .Oleh yang demikian dengan itu HAK CIPTA / COPYRIGHT dimiliki sepenuhnya oleh pemilik sumber tersebut .

0 Response to "Resepi Singgang Kerang"

Catat Ulasan

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel