Petua membuat Biskut


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera | Sebelum membuat biskut sama ada untuk hidangan keluarga ,jualan atau sebagainya seharusnya kita mengetahui serba - sedikit panduan untuk membuat biskut supaya bentuk ,rasa ,kualiti biskut tidaklah mengecewakan .

Justeru itu ,berikut sepertimana yang tertera di bawah kami kongsikan beberapa petua dan juga tips - tips dalam penyediaan membuat biskut .Tips dan petua ini berdasarkan dari pengalaman kami dan juga melalui pembacaan buku - buku masakan ,majalah juga telah diamalkan sendiri .

1 - Sebelum membakar biskut , baca dan fahami resepi dan sediakan ke semua perkakas dan bahan yang hendak digunakan .
2 - Bahan - bahan yang kering seperti tepung , oat , garam dan soda bikarbonat hendaklah di gaul agar di masuk udara .Bahan - bahan yang kering harus di sukat mengunakan dip dan level .Masukkan sukatan cawan ataupun sudu dan ratakan dengan pembaris atau belakang pisau .

3 - Gunakan sukatan kaca untuk bahan cecair seperti susu , air , minyak dan lain- lain .Di sukat mengikut pada aras mata .

4 - Acuan pembancuh haruslah dibersihkan tepinya ketika mengadun , supaya mendapat adunan yang rata .

5 - Jarakkan adunan biskut di loyang pembakar supaya biskut dapat di bakar dengan seimbang.

6 - Sapukan mentega putih pada loyang pembakar .Sapuan mentega dan margerin mudah hangus dan berbekas di loyang pembakar . Kemudian taburkan sedikit tepung dan ratakan ke atas loyang pembakar dan buang lebihan tepung .Boleh lapikan dengan kertas di loyang pembakar .

7 - Bakar satu dulang adunan biskut pada satu masa supaya udara panas dapat membakar biskut dengan seimbang .Letakkan dulang pembakar di tengah - tengah ketuhar supaya udara panas mudah mengalir .Ada ketuhar yang mempunyai hot spot .Sekiranya biskut cepat masak pada satu hot spot , putarkan loyang pembakar apabila sudah hampir setengah masa waktu membakar .

8 - Panaskan ketuhar sebelum membakar biskut . Selalunya mengambil masa 15 minit .Masa bergantung kepada ketuhar yang di gunakan .

9 - Dalam setiap resepi , ada dinyatakan masa yang perlu bagi membakar biskut .Faktor lain seperti suhu kepanasan dan lain lain juga menentukan kepanasan sesebuah ketuhar .Gunakan timer dan set waktu minima mengikut resepi dan kemudian cuba uji sama ada biskut sudah pun masak atau sebaliknya .

10 - Sebelum menyimpan biskut yang baru di bakar , pastikan biskut benar- benar sejuk sebelum di simpan , ini bagi mengelak biskut yang tidak rangup serta tahan lebih lama .

11 - Simpan biskut di berlainan bekas supaya baunya tidak bercampur bersama biskut-biskut yang lain , untuk biskut yang ranggup simpan di dalam bekas kedap udara .

12 - Kebanyakan biskut dapat dibekukan paling lama untuk sebulan .Bungkus dengan aluminum foil atau plastik klik wrap , labelkan dengan tarikh sebelum dibekukan .

13 - Biskut yang menggunakan mentega adalah lebih lemak dan sedap berbanding menggunakan margerin .

14 - Untuk biskut tahan lebih lama , apabila biskut sudah masak , sejukkan atas redai kuih yang dilapikan dengan kertas serap minyak .Semasa menyusun biskut gunakan sarung tangan plastik dan lapikan kertas antara lapisan dalam bekas biskut serta tutup dengan kemas.

Tips & petua membuat biskut ini berdasarkan pengalaman serta pembacaan melalui buku - buku resepi serta pratikal dan juga sudah diamalkan .Semoga menjadi panduan berguna buat semua sebelum membuat biskut atau resepi - resepi kesukaan masing - masing .

    0 Comments