15 Tips Untuk Mengekalkan Persahabatan Buat Selama - Lamanya

Assalamualaikum dan Salam Kasih Sayang | Persahabatan adalah istilah yang digunakan untuk menandakan tingkah laku kerjasama dan sikap to...

Assalamualaikum dan Salam Kasih Sayang | Persahabatan adalah istilah yang digunakan untuk menandakan tingkah laku kerjasama dan sikap tolong-menolong antara dua atau lebih orang. Ia berlaku antara orang-orang yang mempunyai kesamaan intelektual dan emosi. Istilah persahabatan menggambarkan hubungan yang melibatkan pengetahuan , penghargaan dan kasih sayang .

Nilai persahabatan terjadi apabila menunjukkan secara konsisten kecenderungan untuk menginginkan yang terbaik untuk satu sama lain seperti simpati , kejujuran dan sebagainya . Mungkin dalam keadaan tertentu sukar untuk bercakap benar mengenai persefahaman bersama di dalam sebuah persahabatan .Berikut 15 tips berguna untuk mengekalkan persahabatan buat selama - lamanya seperti mana yang tertera di bawah .

1 - Jujur.
 Kerana itu adalah hubungan, dalam persahabatan kejujuran adalah landasan utama dalam membangun hubungan yang kuat. Dengan kejujuran, akan membuat anda dan rakan-rakan lebih berhubung dengan ikatan dalaman yang kuat. Untuk itu adalah dinasihatkan untuk bersikap jujur ​​terhadap kawan-kawan anda. Tidak peduli betapa buruknya untuk cuba jujur ​​untuk mengelakkan salah faham di hadapannya.

2 - Fleksibel.
 Satu lagi cara yang berkesan untuk menjaga persahabatan yang utuh adalah fleksibel. Sekiranya tidak ada fleksibiliti, ia akan menjadi sangat sukar untuk dapat menerima perubahan dalam sikap dan tingkah laku rakan-rakan anda sendiri. Untuk itu, cuba belajar untuk bertindak balas jika ada perubahan dalam kawan anda.

3 - Segera mengatasi salah faham.
 Sekiranya terdapat salah faham dalam hubungan yang mesra, segera tetapkannya. Jangan tunda terlalu lama kerana ia hanya akan menambah masalah baru. Di samping itu, jika dibiarkan secara berterusan maka ia boleh menjadi masalah yang sepele boleh menghancurkan persahabatan yang anda dan rakan-rakan anda terbangun sepanjang masa ini.

4 - Memohon maaf secara langsung jika merasa bersalah.
 Semua orang mesti membuat kesilapan, kerana tidak ada orang yang sempurna di dunia ini. Jadi jangan takut jika anda perlu memohon maaf. Sekiranya anda bersalah, buru-buru untuk memohon maaf secepat mungkin. Dan sebaliknya, jika sahabatmu bersalah, maka cuba maafkan dia.

5 - Ucapkan Terima Kasih.
 Bukan sahaja memohon maaf, terima kasih juga perlu memohon dalam persahabatan. Ini kadang-kadang sering diabaikan oleh kebanyakan orang. Walaupun ucapan terima kasih dapat membantu persahabatan bon menjadi lebih kuat dari sebelumnya.

6 - Sentiasa boleh menjaga rahsia.
 Buangkan tabiat yang selalu meludahi keburukan orang lain jika anda benar-benar mahukan hubungan mesra anda tetap utuh sampai bila-bila. Sifat ini bukan sahaja membahayakan orang lain tetapi juga diri sendiri. Untuk itu belajar menjual boleh mengekalkan kawan-kawan anda dengan baik.

7 - Sentiasa menjadi pendengar yang baik.
 Cuba sentiasa menjadi pendengar yang baik untuk rakan-rakan anda. Jangan pernah merendahkan atau mengabaikan apa yang dikatakan oleh rakan anda. Anda boleh memberi nasihat kepada rakan-rakan anda, tetapi jangan melakukannya dengan cepat atau bahkan sukar bagi rakan anda nanti. Beri nasihat perlahan-lahan dan pastikan rakan anda memahami apa yang anda maksudkan.

8 - Sentiasa Ada.
 Selalu ada untuk kawan-kawan, walaupun kawan-kawan dalam masalah dan membuat kesilapan menjadi satu cara untuk membuat persahabatan kekal utuh sehingga bila-bila masa. Dengan cara itu rakan anda akan merasakan keikhlasan anda. Anda juga boleh membantu membimbing rakan anda menjadi lebih baik dari sebelumnya.

9 - Saling menghormati.
 Jangan bertindak seolah-olah anda mempunyai hak untuk mengatur dan mengawal rakan-rakan anda. Walaupun persahabatan yang anda saling berkait sudah cukup lama, tetapi itu tidak bermakna anda boleh melakukannya. Jadi apatah lagi kebebasan yang ada dalam persahabatan anda. Menghargai setiap keputusan yang dibuat rakan anda. Ia membantu persahabatan anda jauh lebih baik dari sebelumnya.

10 - Elakkan prasangka buruk.
 Keraguan dan selalu menjadi lebih buruk jika anda merasa cemburu terhadap kawan-kawan anda. Sekiranya dibiarkan secara berterusan akan menyebabkan salah faham dan menyebabkan pertengkaran. Untuk itu sebanyak mungkin mengalihkan perasaan tersebut kepada pasangan anda. Sekiranya ada sesuatu yang anda fikirkan, cuma tanya kawan anda supaya anda tidak fikir itu adalah tidak-tidak.

11 - Memelihara amanah satu sama lain.
 Amanah adalah perkara yang paling penting dalam persahabatan. Untuk itu, pastikan rasa amanah yang diberikan oleh rakan anda. Jangan pernah mengecewakan kepercayaan yang telah diberikan kepada anda. Hanya tidak berkongsi rahsia antara satu sama lain untuk membantu mengekalkan persahabatan 

12 - Mengekalkan komunikasi yang baik.
 Sama ada dalam apa-apa hubungan, termasuk dalam persahabatan adalah komunikasi yang diperlukan adalah mantap. Dengan komunikasi yang baik, sudah tentu anda dan rakan anda dapat memahami keinginan antara satu sama lain. Komunikasi yang baik juga menghalang konflik yang boleh menyebabkan perselisihan dalam persahabatan.

13 - Bersabar selalu.
 Perbezaan persahabatan kadang-kadang masih menjadi masalah yang boleh menyebabkan konflik utama di masa depan. Jika anda tidak mempunyai kesabaran yang lebih tinggi dalam menghadapi persahabatan. Sudah tentu ia boleh membawa kepada persahabatan yang anda bina untuk pecah. Oleh itu, penting untuk bersabar dalam menghadapi sebarang syarat dalam persahabatan.

14 - Sediakan waktu bersama.
 Sebaik sibuk dengan apa-apa aktiviti yang anda ada, sebanyak mungkin untuk mengetepikan masa dengan rakan-rakan anda. Sama ada hanya bercakap, berjalan, untuk melakukan aktiviti lain yang menyeronokkan.

15 - Komitmen.
 Yang terakhir komitmen, adalah penting jika anda mahu persahabatan anda boleh menjadi kuat dan tahan lama. Komitmen adalah asas asas hubungan yang mesra. Jika anda mempunyai komitmen tinggi, maka apa saja masalah yang timbul, anda dapat menyelesaikannya dengan mudah.

Selalunya terdapat anggapan bahawa sahabat-sahabat sejati dapat menyatakan perasaan terdalam, yang mungkin tidak dinyatakan, kecuali dalam keadaan yang sangat sukar, ketika mereka membantu. Berbanding dengan hubungan peribadi , persahabatan dianggap lebih dekat daripada sekadar kenalan, meskipun dalam persahabatan atau hubungan antara kenalan terdapat peringkat keintiman yang berbeza-beza. 
Sumber - cintalia.com | Cinta Lia.

COMMENTS

BLOGGER
Nama

Bicara Islam,43,Doa Harian,8,Info Semasa,8,Lirik Lagu Pilihan,70,Pengetahuan Am,42,Petua dan Tips,22,Resepi Pilihan,60,Tutorial Blogger,4,
ltr
item
mdruzaidaud: 15 Tips Untuk Mengekalkan Persahabatan Buat Selama - Lamanya
15 Tips Untuk Mengekalkan Persahabatan Buat Selama - Lamanya
https://2.bp.blogspot.com/-erK71YXj5NM/WqaBiuzJzII/AAAAAAAAG1M/7_AaxMWM5T8rvCp-drDfLVnq7_HlmpiQQCLcBGAs/s320/snip_20180312212955.png
https://2.bp.blogspot.com/-erK71YXj5NM/WqaBiuzJzII/AAAAAAAAG1M/7_AaxMWM5T8rvCp-drDfLVnq7_HlmpiQQCLcBGAs/s72-c/snip_20180312212955.png
mdruzaidaud
https://mdruzaidaud.blogspot.com/2018/03/15-tips-untuk-mengekalkan-persahabatan.html
https://mdruzaidaud.blogspot.com/
https://mdruzaidaud.blogspot.com/
https://mdruzaidaud.blogspot.com/2018/03/15-tips-untuk-mengekalkan-persahabatan.html
true
8043571688434587218
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts VIEW ALL SETERUSNYA Reply Cancel reply Delete Penulis Utama PAGES ALL POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy