Jangan amalkan tabiat tidur dengan lampu yang menyala terang ! Bahaya


Tidur merupakan salah satu nikmat dari Allah S.W.T yang harus kita syukuri ,tidur seseorang purata dalam sehari adalah 7 - 8 jam atau satu pertiga waktu manusia dipergunakan untuk tidur .

Tidur ,adalah keadaan rehat badan secara semula jadi yang amat diperlukan oleh siapa saja,tidur secara normal adalah penting untuk kesejahteraan dan keharmonian emosi .

Bukan hanya manusia saja, seluruh makhluk yang ada didunia ini memerlukan tidur. Tidur merupakan salah satu cara untuk mengembalikan stamina dan mengatasi tubuh yang letih setelah seharian berkerja.

Meskipun tidur sangat bermanfaat untuk tubuh, namun terdapat pelbagai tabiat tidur yang tidak baik.Ramai di kalangan kita memilih tidur dengan keadaan gelap tanpa sinar cahaya apapun dalam kegelapan biasanya suasana menjadi tenang dan nyaman.

Tentunya akan membuat kita cepat terlelap.Bagi kami ,tidur secara amnya merupakan satu keperluan utama mengatasi perkara - perkara lain !

Apa tidaknya ,cuba kita tidak tidur untuk satu malam atau tidak tidur langsung ! bagaimana rasanya .Justeru itu ,kami kongsikan bahaya tidur dengan lampu yang menyala terang sepertimana yang tertera di bawah :

1 - Penghasilan hormon melatonin di otak terganggu .
 Melatonin hormon - hormon kawalan tidur - menimbulkan rasa mengantuk dan berfungsi secara optimum dalam keadaan gelap.

Oleh itu, secara semulajadi lampu terang membuat anda mengalami masalah tidur. Dengan cahaya terang, otak kita akan keliru sama ada siang atau malam. Jika anda sering mengalami insomnia, cubalah mematikan lampu sebelum tidur.

2 - Tubuh lemah dan letih pada siang hari .
 Walaupun mata ditutup, cahaya masih boleh memasuki mata kita dengan samar-samar. Inilah yang menjadikan tidur kita tidak lena. Selain itu hormon melatonin yang tidak optimum dapat mengganggu waktu tidur anda.

Anda yang masih memerlukan masa untuk tidur, hanya bangun kerana mengantuk yang tiba-tiba hilang awal. Tidur berkualiti rendah ini mempunyai kesan negatif ke atas badan kerana proses dalam badan tidak boleh dimaksimumkan. Apabila petang tiba, anda menjadi lemah dan mudah letih ketika bekerja.

3 - Tidur berkualiti meningkatkan metabolisme .
 Jika anda tidak tidur dengan baik, metabolisme anda juga akan terhalang.Apabila kita tidur, tubuh kita segar. Sel menjana semula dan badan menyediakan tenaga untuk esok melalui proses metabolisme.

Dengan kualiti tidur yang sempurna, proses dalaman badan anda juga maksima. Tetapi jika kualiti tidur anda kurang, proses metabolisme dalam badan anda juga kurang optimum. Tidur dengan baik adalah salah satu petunjuk bahawa anda berada dalam keadaan yang sihat dan bahagia.

4 - Penyebab berat badan .
- Kerana proses metabolisma kita tidak berjalan dengan lancar akibat daripada tidur yang kurang berkualiti, hal ini juga memberi kesan pada kegemukan. Karbohidrat yang masuk ke tubuh kita tidak boleh diolah dengan maksimum, sehingga berubah menjadi timbunan lemak.

5 - Cegah penyakit kanser .
 Sesetengah kajian mengatakan bahawa cahaya pada waktu malam boleh mencetuskan kanser. Dalam satu kajian, 2000 orang yang sering bekerja bertukar malam mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk mengembangkan kanser prostat pada lelaki. Bagi wanita, pendedahan kepada lampu pada waktu malam dapat meningkatkan risiko kanser payudara dan kanser kolon.

Kajian lain mengatakan bahawa wanita buta mempunyai risiko kanser payudara yang lebih rendah daripada wanita yang tidak buta. Hormon melatanin yang berfungsi sebagai antioksidan yang menekan radikal bebas dapat dihasilkan secara maksimum dalam keadaan gelap.

6 - Boleh menjejaskan kesihatan jantung .
 Berkaitan dengan hormon melatonin, selain menghalang pertumbuhan sel-sel berbahaya di dalam badan, hormon ini juga berfungsi untuk mengawal tekanan darah dan menghambat peningkatan kolesterol jahat yang dapat menetap di dalam saluran darah.

Jika pengeluaran melatonin dalam badan terganggu, penyakit kardiovaskular boleh mengancam kesihatan jantung anda .

7 - Tidur lebih lena .
 Sekiranya terpaksa, gunakan lampu tidur yang redup.Memang banyak perkara menjejaskan keselesaan tidur seseorang. Jika anda benar-benar tidak suka kegelapan, dan juga takut berada di dalam kegelapan.Pilihlah lampu tidur yang cahayanya redup .

Lampu merah akan mengurangkan kesan buruk lampu terang. Di samping itu, warna lampu juga boleh menjejaskan mood seseorang. Untuk lampu tidur anda, warna merah adalah pilihan terbaik kerana kesannya adalah yang paling kecil untuk mood anda.

8 - Dapat menghalang pemanasan global .
 Jika lampu bilik anda menyala, anda berasa lebih panas daripada anda mematikan lampu .Mematikan lampu semasa tidur, selain membuat udara lebih sejuk, juga akan menghalang pemanasan global. Haba yang dihasilkan oleh lampu boleh meningkatkan suhu bumi lama kita.

9 - Jimatkan bil elektrik .
 Dengan menutup lampu sebelum tidur ,sudah pastinya mampu mengurangkan bil elektrik kediaman anda .

Bagaimana ! Kini anda sudah mengetahui risiko, manfaat dan bahaya tidur dalam keadaan lampu yang menyala terang .Apa kata !!! mulai hari ini kita jadikan amalan kebiasaan untuk mematikan lampu sebelum tidur .

Dapatkan artikel terkini terus ke inbox email anda :

PENAFIAN ( DISCLAIMER ) : Pelbagai bentuk imej, gambar, artikel, video dan pautan yang terkandung dalam blog ini diambil dari sumber - sumber lain .Oleh yang demikian dengan itu HAK CIPTA / COPYRIGHT dimiliki sepenuhnya oleh pemilik sumber tersebut .

0 Response to "Jangan amalkan tabiat tidur dengan lampu yang menyala terang ! Bahaya"

Catat Ulasan

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel