Petua Serta Doa Ketika Membasuh Beras


Assalamualaikum dan Salam Mesra | Pelbagai cara ,petua serta doa yang diamalkan ketika kita membasuh beras untuk memasak nasi atau sebagainya ,apajua amalan/petua/doa yang dipratikkan/diguna pakai tika kita membasuh beras bagi kami ianya terletak pada niat/naiwaitu seseorang .

Jika niat yang baik " Insya Allah " akan diberkati ILAHI .Untuk itu kami kongsikan sedikit petua serta doa ketika membasuh beras ,ianya seperti yang tertera dibawah :

1 - Supaya nasi menjadi kenyal .
Semasa memasak nasi masukkan sedikit garam dan minyak mask , dengan melakukan begini nasi akan menjadi kenyal.

2 - Rendam beras .
Rendam terlebih dahulu beras yang dimasak bersama air sejuk selama 30 minit hingga 1 jam , tujuannya supaya beras akan menyerap air dan sesudah masak nasi akan kelihatan penuh .

3 - Cuka masakan .
Masukkan beberapa titis cuka masakan kedalam beras yang hendak dimasak , tujuannya supaya sesudah memasak nasi akan menjadi wangi .

4 - Paras air dan beras .
Gunakan jari telunjuk kita sebagai ukuran , caranya ukur paras beras sama ukuran dengan paras air . Proses ukur tahap beras dan air ini dilakukan untuk mengelakkan nasi menjadi mentah .

5 - Beras lama/usang .
Ulangi kesemua perkara yang tertera seperti diatas dengan dimasukkkan sedikit garam dan dikukus seperti biasa . Insya Allah aroma nasi akan menjadi seperti beras baru serta baunya wangi .

6 - Nasi semalaman/Lebihan .
Kukuskan nasi seperti biasa kemudian di taburkan sedikit garam , Insya Allah nasi yang dikukus tadi akan terasa seperti nasi yang baru dimasak .

Di bawah ini kami kongsikan doa - doa untuk diamalkan ketika kita membasuh beras ,antara doanya seperti yang tertera ini .

Untuk basuhan/cucian yang pertama .Baca surah Al - Fatihah ( 1x ) .
Maksudnya :
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani (١)Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang Memelihara dan Metadbirkan sekalian alam. (2) Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. (3) Yang Menguasai pemerintahan hari Pembalasan (hari akhirat). (4) Engkaulah sahaja (Ya Allah) Yang Kami sembah dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan. (5) Tunjukilah kami jalan yang lurus. (6) Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, Bukan (jalan) orang-orang yang Engkau telah murkai dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat. (7)

Untuk basuhan/Cucian yang kedua .Baca ayat 1 - 5 surah Taha ( 1x ) .
Maksudnya :
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani .Taa Haa. (1) Kami tidak menurunkan Al-Quran kepadamu (wahai Muhammad) supaya engkau menanggung kesusahan. (2) Hanya untuk menjadi peringatan bagi orang-orang yang takut melanggar perintah Allah (3) (Al-Quran) diturunkan dari (Tuhan) yang menciptakan bumi dan langit yang tinggi. (4) Iaitu (Allah) Ar-Rahman, yang bersemayam di atas Arasy. (5)

Untuk basuhan/Cucian yang ketiga .Baca ayat/doa penggerak ( 3x ) .
Maksudnya :
Dengan nama Allah ,yang tidak memberi mudarat sesuatu di bumi juga di langit dan Dia Maha mendengar lagi Maha mengetahui .

Untuk basuhan yang keempat .Baca ayat 87 surah Al - Anbiya ( 7x ) .
Maksudnya ;
Dan (sebutkanlah peristiwa) Zunnun, ketika dia pergi (meninggalkan kaumnya) dalam keadaan marah, yang menyebabkan dia menyangka bahawa Kami tidak akan mengenakannya kesusahan atau cubaan; (setelah berlaku kepadanya apa yang berlaku) maka dia pun menyeru dalam keadaan yang gelap-gelita dengan berkata: Sesungguhnya tiada Tuhan (yang dapat menolong) melainkan Engkau (ya Allah)! Maha Suci Engkau (daripada melakukan aniaya, tolongkanlah daku)! Sesungguhnya aku adalah dari orang-orang yang menganiaya diri sendiri. (87)

Untuk basuhan yang kelima .Baca selawat keatas Nabi Muhammad S.A.W ( 10x ) .
Maksudnya :
" Ya Allah ,limpahkanlah rahmat dan kesejahteraan kepada junjungan kita Nabi Muhammad beserta keluarganya ."

Akhir sekali niatlah di dalam hati apa - apa/sesuatu yang baik - baik untuk anak - anak , suami / isteri serta seisi keluarga .Moga - moga beroleh kesejahteraan dalam kehidupan serta senantiasa diberi petunjuk dan hidayah oleh - NYA .

0 Comments