Tips Dan Petua Merawat Sawan Tangis


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera |  Dengan nama ALLAH yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani .Istilah menangis biasanya merujuk pada tindakan mengeluarkan air mata sebagai respon terhadap suasana emosi pada manusia berkaitan dengan kanak - kanak atau bayi yang terkena sakit sawan tangis biasanya akan menangis pada masa - masa tertentu tanpa sebab atau punca .

Selalunya tangisan itu memanjang untuk beberapa jam .Sawan tangis ini disebabkan oleh rasukkan atau gangguan jin atau makhluk halus .Dalam masa yang tertentu ,bayi itu kadang - kadang memperlihatkan reaksi luar biasa ,dengan wajah yang ketakutan seolah - olah sedang melihat satu objek yang menggerunkan di hadapannya .

Jenis - jenis atau punca penyakit sawan tangis .

1 - Bayi yang di bawah umur 3 bulan selalunya menangis di waktu senja yang dikenali dengan “evening colic”. Setelah berhenti ,ia akan menangis semula ,kadang - kadang memakan masa berjam - jam lamanya .

2 - Bayi atau kanak - kanak akan menangis pada waktu yang tertentu sahaja seperti tengah malam atau waktu maghrib .

Tanda - tanda terkena sawan tangis .

1 - Tangisan akibat gangguan pada kebiasaanya mengeluarkan suara yang mendayu - dayu dan berpanjangan .Mata bayi kelihatan tajam ,kalau diperhatikan dengan teliti akan didapati bahawa tangisan itu terjadi seumpama dalam keadaan tidak sedarkan diri ( tidur ).

2 - Kanak - kanak yang dalam keadaan terganggu ,adakala berhenti menangis semula .Mata yang kejam ketika berhenti menangis itu kadang-kadang melahirkan ombak di kelopak mata ,seolah - olah kedua - dua biji matanya itu sedang memerhatikan sesuatu di bahagian kanan atau pun kiri .

3 - Ada anak - anak kecil yang terganggu ,menangis dan menjerit dalam keadaan ketakutan dan menggigil seolah - olah ada sesuatu yang mengerikan di hadapannya .

Biasanya ,anak / bayi akan menangis malam kerana 2 perkara iaitu :

1 - Kembung perut
2 - Gangguan makhluk halus

Cara - cara mengatasi kembung perut .

- Biasanya berlaku ke atas anak lelaki ,kerana kadang - kadang dia kena hernia ,iaitu angin pasang .Symptomnya ialah perut keras ,pusat membonjol ,kadang - kadang mata tengok ke atas .

Cara - cara rawatan untuk kembung perut  :

1 - Siapkan satu kain ,letakkan halba campur dan lada hitam di dalamnya dan punjutkan ia - ikat keempat - empat bucu kain ke atas - empat penjuru .

2 - Layurkan dekat api - janganlah terlalu hampir sampai terbakar kainnya .

3 - Tuam atau pun demah di kawasan kemaluan ,perut ,belakang dan betisnya .Insya Allah , selepas itu bayi tersebut akan muntah - muntah atau sendawa - sendawa sehingga hilang kembung perutnya itu - Buat sehingga bahagian perutnya akan kembali lembut .

Peringatan untuk ibu yang menyusu anak - susu ibu .

- Antara petua untuk mengelakkan anak kembung perut ialah ibu yang menyusu anak mesti menjaga makan ,kerana anak yang disusu akan ada kaitan dengan kaedah pemakanan si ibu tersebut ,contohnya si ibu di larang memakan pucuk ubi kayu atau sebagainya ditakuti perut si anak akan kembung .

Cara - cara mengatasi gangguan makhluk halus .

- Biasanya disebabkan oleh gangguan syaitan atau iblis ,ibunya iaitu Ummu Sibyan , iaitu namanya Umma Mildam .Symptom ialah di tempat pertemuan kening mata , ada urat yang berwarna biru atau kehijauan timbul , mata terbeliak ke atas .

Cara atau kaedah amalan untuk mengatasi gangguan makhluk halus :

1 - Ambil segelas air masak .

2 - Bacakan pada air tersebut surah Al - Fatihah , ayat Kursi ,sebaik-baiknya dibaca 9 wakaf , surah Al-ikhlas 7x , surah Al-falaq 7x , surah An-nas 7x .

3 - Tiup ke dalam air tersebut .

4 - Pada waktu maghrib , ambil anak yang selalu menangis malam itu , bawa ke depan pintu utama rumah .

5 - Lunjurkan kaki dia ke arah luar rumah melalui pintu utama tersebut , kita mesti duduk di bahagian kepala si anak .

6 - Ambil air yang telah dibacakan tadi , masukkan ke dalam mulut kita - bukan minum .

7 - Ketika anak tersebut sedang menangis , semburkan secara mengejut air tersebut melalui mulut kita ke kanan , kemudian ke kiri , kemudian yang terakhir sekali ke tengah iaitu kesemuanya ke seluruh badan iaitu dari kepala sehingga ke kaki . Pastikan kena di bahagian pertemuan kening tersebut , sembur paling kuat di situ.

8 - Ulang langkah 1 - 8 selama 3 hari berturut - turut .

9 - Lebihan air ini ,bagi anak itu minum dan sapu pada ubun - ubun ,paling baik sekali jika di mandikan anak itu dengan air tersebut .

10 - Untuk memandikannya ,sebaik - baiknya dicampur dengan limau purut ,kalau tiada limau purut gantikan dengan daun bidara ,kalau tiada daun bidara ,gantikan dengan limau nipis .

Berikut sepertimana di bawah antara petua - petua yang boleh diamalkan :

1 - Buka seluas - luasnya semua tingkap dan pintu rumah .

2 - Bapa kepada budak / pesakit tersebut perlu azan - dengan sebutan yang betul .

3 - Lakukannya setiap hari kerana di dalam rumah ada gangguan makhluk halus .

Sebenarnya setiap tangisan bayi mempunyai makna di mana tangisan yang dihasilkan sekiranya diteliti dan didengari dengan betul ia berbeza - beza .Melalui tangisanlah mereka menyatakan sesuatu perkara seperti lapar ,mengantuk atau sakit atau juga melalui tangisan mereka perlukan perhatian daripada ibubapa .

Untuk itu pesan kami kepada pasangan yang baru pertama kali menjadi ibubapa ,adalah penting untuk mengetahui jenis - jenis tangisan agar faham dan tahu apa puncanya dan tidak membiarkan perkara tersebut berlanjutan .

Dapatkan artikel terkini terus ke inbox email anda :

PENAFIAN ( DISCLAIMER ) : Pelbagai bentuk imej, gambar, artikel, video dan pautan yang terkandung dalam blog ini diambil dari sumber - sumber lain .Oleh yang demikian dengan itu HAK CIPTA / COPYRIGHT dimiliki sepenuhnya oleh pemilik sumber tersebut .

0 Response to "Tips Dan Petua Merawat Sawan Tangis"

Catat Ulasan

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel