16 Tips Mengubati Hati Yang Terluka Mengikut Ajaran Islam

Header Ads

16 Tips Mengubati Hati Yang Terluka Mengikut Ajaran Islam

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera | Hati yang terluka ,kecewa ,sangat lemah ,patah hati atau  tidak tenang atau juga yang sewaktu dengannya tiada siapa yang tidak pernah merasai atau mengalami ! kami yakin semua merasainya. Suka kami nyatakan disini ,ingatlah kita semua adalah makhluk Allah SWT yang dikurniakan hati dan perasaan ada perasaan suka,duka,lemah dan sebagainya.

Pelbagai punca atau perkara yang menyebabkan terjadinya hati yang terluka ,selalunya hal ini sering dimaksudkan dengan kegagalan atau kekecewaan di dalam jalinan perhubungan sesama manusia contohnya masalah kekeluargaan ,kasih kekasih ,ikatan persahabatan atau sesama rakan sosial bak kata pepatah melayu " rambut sama hitam hati lain - lain "maksudnya setiap orang berbeza pendapat,pandangan atau kehendaknya .

Sekali lagi suka kami ingatkan disini hanya mereka - mereka yang kuat akan diduga oleh Allah SWT .Yakin serta percayalah segala ujian yang Allah SWT berikan juga hanyalah mengikut kemampuan seseorang itu dan kita dianjurkan untuk mengubati hati yang terluka mengikut ajaran ISLAM seperti mana yang tertera di bawah .

1 - Berikan waktu untuk menenangkan diri dengan mengingat Allah SWT. 
 Bagi yang beragama Islam, dianjurkan untuk beristighfar saat melepaskan nafas, bacalah “Astagfirullah hal ‘aziim al-lazi laa ila ha illa huwal hayyul qayyum wa atuubu ilaik” dan pusatkan fikiran bahwa kita sedang memohon ampun daripada Allah. Insya Allah, biasanya jika diulang sebanyak 7 kali, anda akan kembali tenang.

2 - Biasakan diri berada dalam keadaan suci dari najis (Menjaga Wudhu)
 Jiwa kita akan menjadi tenang jika membiasakan diri mengambil wudhu sebelum melakukan pekerjaan. Kerja yang susah akan menjadi senang dan mudah diselesaikan. Para pelajar misalnya, disarankan agar membiasakan diri mengambil wuduk sebelum memulai pelajaran agar apa yang dibaca akan mudah diingati dan akan mudah diingat nantinya.

3 - Membaca al-Quran, zikir dan selawat.
 Jadikanlah al-Quran sebagai teman paling akrab pada sepanjang waktu. Sesungguhnya ayat Al-Quran adalah penenang jiwa yang paling mujarab. Selain itu kita juga harus senantiasa berzikir dan berselawat agar hati sentiasa tenang dan tidak gusar. Kita perlu yakin bahawa walau bagaimana hebat tekanan yang kita alami, pertolongan Allah SWT tetap ada. yakinlah karena setelah ada kesempitan pasti ada kelegaan dan selepas kepayahan pasti ada kesenangan.

4 - Cintai diri sendiri.
 “Cintailah diri kamu sendiri sebelum kamu mencintai diri orang lain.”Kita dapat memahami bahawa kita perlu mencintai diri sendiri terlebih dahulu berbanding orang lain sehingga kita akan terhindar dari perbuatan-perbuatan yang dapat merugikan bahkan membahayakan diri sendiri.

5 - Tunaikan solat wajib dan perbanyak Sholat Sunnah.
 Sebagai makhluk paling mulia di sisi Allah, kita dituntut membanyakkan amal ibadah kita sehari-hari. Diantaranya, selain kita harus melaksanakan kewajiban kita mendirikan solat yang 5 waktu, kita dianjurkan untuk menambah ibdah dengan mendirikan solat sunat. Seperti Solat sunat dhuha, solat sunat hajat, solat sunat taubat, solat sunat tasbih, solat sunat tahajud dan sebagainya. Biasakan bangun pada sepertiga malam dan mendirikan solat-solat sunat tersebut agar kita peroleh ketenangan dan kekuatan daripada Allah.

6 - Selalu berdoa kepada Allah SWT.
 Allah telah berpesan iaitu jangan menyembah selain daripada-Nya. Ini bererti bahwa kita dituntut berdoa hanya kepada Allah yang Maha Esa dan dilakukan secara rutin. yakinlah bahwa Allah SWT akan mendengar dan mengabulkan do'a - do'a kita.

7 - Berprasangka baik dengan Allah SWT.
 Kita sebagai manusia tidak akan terlepas dari ujian dalam hidup. Semuanya itu adalah ujian daripada Allah bertujuan menguji keimanan kita sebagai hamba-Nya. Oleh itu, kita wajib bersangka baik dengan Allah dan janganlah menyalahkan takdir-Nya jika terjadi sesuatu terhadap diri kita. Kita juga harus percaya bahawa akan ada hikmah di sebalik musibah yang menimpa kita.

8 - Pengurusan waktu dengan sebaik-baiknya.
 Jangan rakus untuk menghabiskan semua pekerjaan dalam satu waktu. Kerjakan apa yang menjadi tugas dan kewajiban kita di dunia semampu mungkin kita lakukan, namun tetap jangan meninggalkan kewajiban kita kepada Allah SWT sebagai bekal di akhirat nanti.

9 - Menjalin hubungan sosial yang baik dengan keluarga, saudara, dan tetangga.
 Manusia adalah makhluk sosial, yang selalu membantu orang lain. Tidak akan mungkin manusia itu dapat hidup sendiri tanpa adanya orang lain, termasuk keluarga, tetangga dan orang-orang sekitar. 

10 - Lakukan aktiviti di luar rumah.
 Badan yang cerdas akan membentuk otak yang cerdas,segala tekanan sewaktu belajar atau bekerja akan dilupakan apabila kita melakukan aktiviti -aktiviti fizikal yang dapat menyehatkan tubuh seperti berolahraga. Jangan duduk diam dan mengurung diri dalam rumah sambil mendengarkan atau lagu-lagu sedih yang menyayatkan jiwa hati, ini hanya menambahkan kesedihan dan sesak di dada.

11 - Beraktiviti bersama alam - Tadabbur Alam -
 Sentiasa memelihara hubungan dengan alam,anugerah alam ciptaan Allah SWT berupaya menenangkan, menyemai iman dan penawar bagi manusia,renungilah tanda-tanda kekuasaan Allah melalui alam dengan melakukan perjalanan mengelilingi alam atau yang termudah iaitu dengan berkebun, menanam dan menjaga pepohonan atau bunga-bunga karena bukan saja menyehatkan tetapi membantu memupuk ketenteraman jiwa.

12 - Menangis dengan sepuas hati.
 Jika dengan menangis hati kita akan tenang, maka keluarkan saja airmata itu. Jangan ditahankan sedikit muncul ketenangan saat kita mengeluarkan air mata,saat menahan perasaan yang ada dalam jiwa kita.

13 - Hargai Potensi diri sendiri.
 Kembangkan kemampuan yang kita miliki, jangan di simpan saja atau di pendam kemampuan itu jika memang itu baik untuk diri kita dan masyarakat.

14- Fokus kepada warna yang menenangkan. 
 Penelitian membuktikan bahawa warna memberi kesan kepada perasaan kita. Warna merah terang, oren dan kuning memberikan kita tenaga. Kombinasi warna merah dan kuning menyebabkan darah kita mengalir dan menaikkan suhu badan. Biru dan hijau memberi kesan menyejukkan dan menenangkan. Anda pasti bisa mengenal pasti warna dengan cara anda sendiri untuk mengubah perasaan yang anda inginkan. hindari warna gelap seperti hitam atau abu-abu.

15. Hirup udara atau aroma yang menyenangkan dan menenangkan.
 Minyak aromaterapi dengan aroma lavender terkenal dengan aroma menenangkan. Anda boleh cuba hangatkan minyak aromaterapi dengan aroma lavender atau bau apa saja yang digemari,hal ini dipercaya dapat memberikan kenyamanan dan ketenangan.

16- Hindari bunyi bising. 
 Bunyi terkadang dapat memberikan kesan kepada perasaan kita kerana ianya menaikkan tekanan darah, mempercepatkan detik jantung dan memberi kesan psikologi yang lain. Walau bagaimanapun tidak semua bunyi memberi kesan buruk. Muzik contohnya bisa memberi kesan yang baik kepada perasaan dan kesihatan diri kita terutama muzik yang berunsur atau lagu - lagu Islami.

Bagi kami kesimpulan apa yang kami nyatakan diatas adalah dekatkan diri anda dengan Allah SWT. Percayalah bahawa hanya dengan sentiasa mengingat Allah SWT, hati anda akan kembali tenang. Mohonlah ketenangan dari-NYA,yakinlah bahawa kesedihan itu hanya sementara,pasti ada hikmah disebalik setiap ujian yang kita hadapi.
Sumber - www.kompasiana.com | Beyond Blogging.

Catat Ulasan

2 Ulasan

  1. Salam Sejahtera.

    Jemput join pencarian bloglist April 2018

    : http://aerillhassan.blogspot.com/2018/03/pencarian-bloglist-april-2018-by.html

    BalasPadam
    Balasan
    1. Insya Allah ,jika ada waktu yang mengizinkan dan Terima Kasih atas jemputan saudara.Salam Silaturrahim dari kami.

      Padam