Tips ringkas jika kenderaan kita dilanggar dari belakang



Assalamualaikum dan Salam Sejahtera | Kami pasti ramai di antara kita yang mengalami situasi atau pengalaman kenderaan di langgar dari belakang !Sama ada kita yang melanggar kenderaan lain atau kenderaan kita yang dilanggar oleh orang lain sudah pasti ianya menimbulkan situasi yang mendatangkan suasana kurang menyenangkan .

Di sini kami kongsikan beberapa tips ringkas jika kenderaan kita dilanggar dari belakang yang di kongsi seorang peguam mengenai apa yang perlu dilakukan jika kita mengalami situasi sedemikian ianya ,seperti mana yang tertera di bawah .

1 - Jika ada orang langgar kereta anda dari belakang, jangan panik dan bawa bertenang.

2 - Berhentikan kereta anda di tepi jalan di kawasan yang lapang dan selamat. Ini untuk mengelakkan berlakunya kesesakan lalu lintas.

3 - Selepas anda lihat kenderaan yang melanggar kereta anda juga memberhentikan kenderaannya, ambil telefon bimbit anda yang ada kamera dan keluar daripada kereta anda.

Ingat! Jangan ambil sebarang alatan yang merbahaya seperti stearing lock, parang, peralatan yang diperbuat daripada besi dan sebagainya, kerana anda mungkin boleh dituduh cuba untuk melakukan serangan dan kecederaan kepada orang lain dan harta benda awam.

4 - Ambil gambar plat dan cukai jalan kenderaan yang langgar anda tadi.

5 - Apabila pemandu kenderaan yang langgar anda tadi keluar daripada kenderaannya, sapa lah dia dengan baik. Kalau pun anda tak mampu nak senyum dengannya, tetapi janganlah terus maki hamun kepadanya.

6 - Tanyakan kepadanya dengan baik kenapa dia langgar kereta anda tadi? Kebiasaannya dalam situasi sebegitu masing-masing akan cuba menyalahkan satu sama lain.

Kawal kemarahan anda, jangan bertengkar, bergaduh dan berbalah di situ kerana ianya takkan menyelesaikan masalah tetapi hanya akan menyebabkan kesesakan lalu lintas dan mengganggu pengguna jalan raya yang lain.

7 - Kalau boleh minta tengok daripada pemandu yang langgar kereta anda tadi kad pengenalan atau lesen memandunya. Ambil gambar kad pengenalan atau lesen memandunya.

8 - Jika dia tidak mengaku bersalah melanggar kereta anda, jangan paksa dia mengaku atau paksa dia bayar wang kepada anda. Bagitahu kepadanya, dari segi undang-undang, sekiranya sesuatu kenderaan melanggar kenderaan lain daripada belakang, kecuaian adalah disebabkan oleh kenderaan yang melanggar itu.

9 - Jika dia mengaku bersalah, minta dia menanggung kos pembaikan kereta anda. Sekali lagi sy ingatkan, tak perlu minta wang daripadanya. Terus ajak dan bawa dia ke bengkel yang anda biasa berurusan untuk menilai berapakah kerosakan kereta anda.

Kalau boleh terus pergi, jangan tangguh-tangguh walaupun anda ada urusan lain. Lagi cepat anda selesaikan perkara tersebut lagi bagus.

10 - Jangan lupa ambil nombor telefonnya atau bisnes kadnya supaya mudah anda menghubunginya nanti.

11 - Jika dia berkeras tak mahu mengaku bersalah dan tidak mahu tanggung kos pembaikan kereta anda, tak mengapa, jangan serang atau melakukan sesuatu yang boleh dianggap sebagai kesalahan jenayah terhadapnya. Biarkan saja dia pergi. Ini kerana anda telah dapat segala info berkenaan kenderaan dan dirinya.

12 - Terus pergi buat report polis di balai polis berhampiran.

13 - Dengan report polis tadi pergi ke JPJ dan lakukan carian kenderaan untuk mengetahui syarikat insuran kenderaan yang langgar kereta anda tadi.

14 - Pergi terus ke bengkel panel syarikat insurans tersebut dan minta mereka uruskan 3rd parti claim untuk membaiki kerosakan kereta anda tersebut.

Suka kami nyatakan di sini ,tidak perlulah kita melakukan pelbagai bentuk provokasi atau ancaman atau juga melakukan sesuatu yang boleh menjatuhkan maruah anda dan boleh mendedahkan anda kepada perlakuan jenayah,ingatlah negara kita ada undang-undang.

Untuk itu patuhilah undang-undang yang telah ditetapkan!Semoga dengan perkongsian tips di atas ianya memberi sedikit maklumat sekiranya kita menghadapi situasi di atas
Artikel Disediakan Oleh : Salkukhairi bin Abd Sukor (Peguambela & Peguamcara)

Dapatkan artikel terkini terus ke inbox email anda :

PENAFIAN ( DISCLAIMER ) : Pelbagai bentuk imej, gambar, artikel, video dan pautan yang terkandung dalam blog ini diambil dari sumber - sumber lain .Oleh yang demikian dengan itu HAK CIPTA / COPYRIGHT dimiliki sepenuhnya oleh pemilik sumber tersebut .

0 Response to "Tips ringkas jika kenderaan kita dilanggar dari belakang"

Catat Ulasan

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel