Susuk

Assalamualaikum dan Salam Silaturrahim | Susuk bukanlah perkara baru dalam dunia masa kini . sememangnya sangat sukar untuk kita menilai atau membezakan jika seseorang itu memakai susuk atau sebagainya . Susuk adalah sesuatu/hal yang berunsur ghaib ianya hanya boleh dikesan oleh mereka - mereka mempunyai ilmu agama yang utuh  atau juga bomoh - bomoh yang mempelajari ilmu tersebut . 

Pada kebiasaanya si pemakai susuk akan menggunakan khidmat bomoh untuk melakukan upacara mememakai susuk . Ianya dilakukan oleh bomoh - bomoh yang arif tentang ilmu susuk . Tujuan atau niat si pemakai susuk adalah untuk kecantikkan , mungkin untuk dilihat sentiasa muda remaja atau nampak berseri - seri macam anak dara .

Pada pandangan zahir , susuk menggunakan medium yang berupa benda berbentuk jarum atau butiran yang terbuat dari emas murni , berlian , baja , perak , dan mutiara .

Susuk untuk kecantikkan merupakan susuk yang telah dijampi serta diisi  dengan ilmu ghaib yang bertujuan untuk mengatasi semua masalah kecantikan supaya pemakai susuk akan kelihatan cantik , ayu serta berseri dan juga menambah daya tarikan wajah agar nampak awet muda .

Justeru itu pemakai susuk kecantikan akan tampil lebih percaya diri , berwibawa , disegani , mempercepatkan jodoh bahkan menambah daya tarik seksual .

Begitulah resam susuk yang merangkumi tradisi , kepercayaan , alam ghaib yang bercambah tunas di dalamnya . Berbaur dengan sifat ketidakpuasan manusia yang selalu ingin mendapatkan sesuatu lebih dari apa yang ia miliki .

Secara logik, susuk adalah perantara yang menggunakan sesuatu yang bercanggah dengan hukum agama untuk mengubah atau membuat sesuatu yang ada dalam diri menjadi lebih baik atau luar biasa dari yang azali .

Memakai susuk mempunyai banyak pantang larang dari segi makanan , mengambil makanan tertentu akan membuat susuk keluar dari tempat letak atau tanam susuk itu  ianya juga tidak boleh berfungsi lagi serta membuatkan si pemakai susuk akan merasa sakit kesan susuk yang terkeluar tadi .

Berikut kami senaraikan beberapa jenis makanan yang menjadi pantang larang si pemakai susuk .

- Sate.
- Pisang tanduk.
- Pisang emas.
- Labu air.
- Jantung pisang.
Selain beberapa makanan tersebut bomoh atau pemasang susuk biasanya akan terangkan secara terperinci beberapa makanan yang tidak boleh dimakan . Setiap makanan yang dipantang bergantung pada jenis susuk yang dipasang .
susuk

Terdapat pelbagai jenis susuk yang diguna pakai antaranya seperti yang tertera di bawah .

susuk

- Susuk Logam.
- Susuk Emas.
- Susuk Perak.
- Susuk Besi.
- Susuk Raksa.
- Susuk Galian.
- Susuk Berlian.
- Susuk Organik.
- Susuk Susu.
Jenis - jenis susuk yang menjadi kegilaan si pemakai ianya sepeti yang tertera di bawah .

- Susuk kuat.
- Susuk kebal.
- Susuk cantik.
- Susuk pelaris.
- Susuk perindu.
- Susuk Sekawan gajah.
- Susuk pemikat diri.
Antara perbuatan yang menjadi pantang pemakai susuk (bergantung kepada jenis susuk).

- Melalui bawah penyidai/ampaian
- Melalui di bawah tangga/rumah.
Menurut sumber - sumber yang boleh dipercayai serta dirujuk dari mereka yang berpengetahuan dalam ilmu agama , Si pemakai susuk sukar untuk menghembuskan nafas terakhir di saat sedang nazak selagi susuk yang di letak atau di tanam dalam badan tidak dibuang/keluarkan .

Pemakai susuk akan tersiksa perlahan - lahan , bahagian tubuhnya akan membusuk secara berkala jika susuknya belum dilepas .Perkara yang menjadi masalah adalah tidak semua orang boleh nampak secara mata kasar atau mengetahui bahawa orang tersebut memakai susuk .

Pada kebiasaan ada beberapa susuk hanya boleh dibuang atau dilepaskan oleh bomoh/pemasang susuk oleh yang demikian jarang pemasang/bomoh susuk akan keluarkan/buang susuk .

Kesimpulan dari coretan SUSUK , kita hendaklah menghindari serta menjauhi perbuatan ini , selain merugikan diri sendiri , memasang susuk diharamkan oleh Agama Islam karena ia dilakukan melalui jampi-jampi dan mengharap bantuan ghaib serta menggunakan bantuan jin , iblis , syaitan yang ini bererti kita telah menyekutukan ALLAH S.W.T .

Syukurilah anugerah nikmat yang diberikan ALLAH S.W.T kepada kita sebagai hambanya . Coretan susuk ini diedit dari sumber seperti yang tertera disini serta melalui pengalaman dari bicara /sembang insan - insan yang terdahulu .

0 Comments