7 Ciptaan Allah S.W.T Yang Tidak Akan Hancur Pada Hari Kiamat

Header Ads

7 Ciptaan Allah S.W.T Yang Tidak Akan Hancur Pada Hari Kiamat

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera | Hari Kiamat merupakan hari yang digambarkan sebagai musnahnya seluruh alam dan bumi dan kebangkitan semula. Kiamat berasal dari perkataan bahasa Arab iaitu قيام yang bermaksud bangkit atau bangun.Menurut pemahaman umum hari kiamat adalah penghancuran dari semua makhluk, kebangkitan makhluk yang telah mati dan penghakiman untuk seluruh makhluk,sebagai mana firman Allah S.W.T di dalam Al-Quran seperti berikut :

القارعة .ما القارعة .وما أدراك ما القارعة .يوم يكون الناس كالفراش المبثوث .وتكون الجبال كالعهن المنفوش

Ertinya: "Hari yang menggemparkan, (1) Apa dia hari yang menggemparkan itu? (2) Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui kedahsyatan hari yang menggemparkan itu? (3) (Hari itu ialah: Hari kiamat), hari manusia menjadi seperti kelkatu yang terbang berkeliaran, (4) Dan gunung-ganang menjadi seperti bulu yang di busar berterbangan. (5)  " (QS Al Qariah: 1-5)

Sebagaimana kita semua tahu dan faham maksud yang tersirat tentang hal-hal yang berkaitan Hari Kiamat ,seluruh alam akan hancur binasa tiada satu tempat pun untuk bersembunyi atau tiada satu makhluk pun yang terlepas .Walau bagaimanapun terdapat 7 ciptaan Allah S.W.T yang tidak akan hancur pada hari kiamat .

Berikut 7 ciptaan Allah S.W.T yang tidak akan hancur pada Hari Kiamat :

1 - Syurga dan Neraka .
2 - Arsy atau Singgahsana Allah S.W.T .
3 - Kursi milik Allah S.W.T .
4 - Lauhul Mahfuzh .
5 - Qalam atau pena .
6 - Tulang ekor manusia .
7 - Roh .

Berikut huraian ringkas tentang hal - hal yang berkaitan 7 ciptaan Allah S.W.T yang tidak akan hancur pada Hari Kiamat :

1 - Syurga dan Neraka .
- Dalam hal ini Allah S.W.T telah menyatakan kekekalan syurga dan neraka ,sebagaimana firman Allah S.W.T di dalam Al - Quran seperti berikut .


فَأَمَّا الَّذِينَ شَقُوا فَفِي النَّارِ لَهُمْ فِيهَا زَفِيرٌ وَشَهِيقٌ .خَالِدِينَ فِيهَا مَا دَامَتِ السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ إِلَّا مَا شَاءَ رَبُّكَ ۚ إِنَّ رَبَّكَ فَعَّالٌ لِمَا يُرِيدُ .وَأَمَّا الَّذِينَ سُعِدُوا فَفِي الْجَنَّةِ خَالِدِينَ فِيهَا مَا دَامَتِ السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ إِلَّا مَا شَاءَ رَبُّكَ ۖ عَطَاءً غَيْرَ مَجْذُوذٍ 

“Adapun orang-orang yang celaka (disebabkan keingkaran dan maksiatnya), maka di dalam Nerakalah tempatnya. Bagi mereka di situ, hanyalah suara memekik-mekik dan mendayu-dayu (seperti suara keldai). (106) Mereka kekal di dalamnya selagi ada langit dan bumi kecuali apa yang dikehendaki oleh Tuhanmu. Sesungguhnya Tuhanmu, Maha Kuasa melakukan apa yang dikehendakiNya. (107) Adapun orang-orang yang berbahagia (disebabkan imannya dan taatnya), maka di dalam Syurgalah tempatnya. Mereka kekal di dalamnya selagi ada langit dan bumi kecuali apa yang dikehendaki oleh Tuhanmu sebagai pemberian nikmat yang tidak putus-putus. (108)  ” (QS. Huud, 106-108) 

2 - Arsy atau Singgahsana Allah S.W.T .
- Selanjutnya yang tidak akan hancur adalah Arsy Allah S.W.T ,dimana Arsy ini adalah singgasana Allah S.W.T seperti mana di dalam firman-Nya .

 وَقَالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي صَدَقَنَا وَعْدَهُ وَأَوْرَثَنَا الْأَرْضَ نَتَبَوَّأُ مِنَ الْجَنَّةِ حَيْثُ نَشَاءُ ۖ فَنِعْمَ أَجْرُ الْعَامِلِينَ .وَتَرَى الْمَلَائِكَةَ حَافِّينَ مِنْ حَوْلِ الْعَرْشِ يُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ ۖ وَقُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْحَقِّ وَقِيلَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ 

“Serta mereka berkata: Segala puji tertentu bagi Allah yang telah menepati janjiNya kepada kami dan yang menjadikan kami mewarisi bumi Syurga ini dengan sebebas-bebasnya, kami boleh mengambil tempat dari Syurga ini di mana sahaja kami sukai; maka pemberian yang demikian ialah sebaik-baik balasan bagi orang-orang yang beramal. (74) Dan (pada hari itu) engkau akan melihat malaikat beredar di sekeliling Arasy dengan bertasbih memuji Tuhan mereka, serta mereka dihakimi dengan adil dan (masing-masing bersyukur akan keputusan itu dengan) mengucapkan: Segala puji tertentu bagi Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan seluruh alam! (75)  ” (QS. Az- Zumar, 74-75).

3 - Kursi milik Allah S.W.T .
- Selain Arsy atau singgasana Allah S.W.T terdapat pula kursi milik Allah S.W.T ,apa itu kursi Allah S.W.T ? Rasulullah S.A.W bersabda, 

“ Tidaklah langit yang tujuh dibanding kursi kecuali laksana lingkaran anting yang diletakkan di tanah lapang.” (HR. Ibnu Hibban).

4 - Lauhul Mahfuzh .
- Jika singgasana Allah S.W.T yaitu Arsy tidak akan hancur, maka sama halnya dengan Lauhul Mahfuzh. Dimana ini adalah kitab tempat Allah S.W.T untuk menuliskan segala catatan alam semesta. Adapun nama lain Lauhul Mahfuzh di dalam Al-Qur’an iaitu Ummu Al-Kitab sebagaimana firman Allah S.W.T di dalam Al - Quran seperti berikut .

وَمَا مِنۡ غَآٮِٕبَةٍ۬ فِى ٱلسَّمَآءِ وَٱلۡأَرۡضِ إِلَّا فِى كِتَـٰبٍ۬ مُّبِينٍ

“Tiada sesuatu pun yang ada di langit dan di bumi, melainkan terdapat dalam kitab yang nyata (Lauhul Mahfuzh),” (QS. An-Naml: 75).

5 - Qalam atau pena .
- Qalam atau pena ternyata juga termasuk ciptaan Allah yang tidak akan hancur pada hari kiamat. Menurut beberapa ulama, Qalam atau pena merupakan makhluk yang pertama diciptakan oleh Allah S.W.T. sebagaimana sabda Rasulullah S.A.W.

“Sesungguhnya makhluk yang pertama kali Allah SW.T ciptakan adalah Al - Qalam, kemudian Allah S.W.T berfirman kepadanya, ‘Tulislah!’ Kemudian Al- Qalam berkata, ‘Wahai Rabb ku, apa yang akan aku tulis?’ Kemudian Allah S.W.T berfirman, ‘Tulislah takdir segala sesuatu sampai datang hari kiamat’,” (HR. Abu Dawud). 

6 - Tulang ekor manusia .
- Miskipun tiupan sangkakala itu dapat menghancurkan manusia serta seluruh alam semesta, tapi ternyata ia tidak bisa menghancurkan tulang ekor manusia sebagaimana Rasulullah S.A.W bersabda ,

“ Tiada bahagian dari tubuh manusia kecuali akan hancur (dimakan tanah), kecuali satu tulang iaitu tulang ekor, darinya manusia dihidupkan kembali pada hari kiamat .” (HR. Bukhari, No.4953). 

7 - Roh .
- Roh juga tidak akan hancur atau binasa pada hari kiamat ,karena makhluk yang binasa di saat itu akan dicabut rohnya dan meninggal dan kemudian roh ini dikembalikan ke jasadnya di saat hari kebangkitan.

Demikianlah huraian ringkas 7 ciptaan Allah S.W.T yang tidak akan hancur pada Hari Kiamat ,berdasarkan penjelasan di atas semestinya sungguh luar biasa kekuasaan Allah S.W.T ,untuk itu kita sepatutnya mengagungkan kebesaran Allah S.W.T di atas segala-galanya ,tidak ada sembahan yang patut untuk disembah kecuali kepada Allah Ta’ala .Aamiin .
Sumber - www.bacaanmadani.com - Madani Baca | Bacaan Islami  .

Catat Ulasan

0 Ulasan